torsdag den 27. oktober 2016

Juletræs pynt – en måde at mindes


Jackies juleminde
Jeg elsker unik juletræspynt, og at lave det selv. Jeg har længe haft en engel for alle der har besøgt mig mens det var jul, eller næsten alle da jeg har skrevet englene som et ønske, et ønske om unikke engle der minder mig om folk. Enkelte venner fra udlandet har sendt mig søde engle som også er på træet. Jeg elsker på den måde at havde familie og venner nær selv om de ikke fysiks er det.

Derfor var det naturligt at Jackie skulle havde sin egen pynt, længe prøvede jeg at finde en fin glas corgi til juletræet, men de fleste var pembroke og andre farver end hende, og det virkede bare forkert. Så efter længer tids overvejelse besluttede jeg at lave et hundeskilts ornament, hvor jeg senere kunne tilføje hendes gamle navneskilt når hun forlod mig. Desværre blev det aldrig færdigt før hun forlod mig.

Det første valg var hvilket navneskilt jeg ville bruge i designet og dermed farver. Valget fald på et fint gulfarvet hjerte med rød emalje og en fin guld pote på den ene side. Jeg fik Jackies navn, og intet andet, skrevet på den rene guld side. Pga. hjertets farver valgte jeg at holde pynten i ren guld og rød, så ville Hendes normale navneskilt selv om det var sort godt kunne gå med det.

Selve pynten blev nu hurtigt lavet.

Jeg brugte, ud over navneskiltet:
1 stykke rødt silkebånd, vel omkring 20 cm
1 stykke guldtråd ca. 10 cm.
17 små guldperler
2 store guld perler

Først lavede jeg en perlesnor på guldtråden, ved at hæfte en perle for enden.
Derefter kom de store perler på silkebåndets ender.
Perlesnoren blev bundet til gulhjertet, og med en løkke tilføjede jeg også silkebåndet, så enderne hang lidt forskudt.
Pynten havde nu været færdig hvis Jackie stadig var her. Da hun var gået væk føjede jeg hendes navneskilt sammen med det røde hjerte.

Selv syntes jeg det en rar måde a mindes hende på, og ganske enkelt at lave, med næsten uendelige variations muligheder.

Mine tanker om Zorros julepynt
Nu er spørgsmålet så hvilke farver skal Zorro havde, for han skal havde sit eget pynt på træet, men ikke det samme guld hjerte. Jeg har over vejet følgende navneskilte som base, hvad syntes du?
-          En pote på glitter baggrund, enten sølv eller blå. Med henholdsvis sølv eller blåt silkebånd, samt matchende perler.
-          Snefnug, med hvidt silkebånd, bruge perler der leder tanken hen på sne.
-          Stjerner med mørkeblå baggrund, blåt silkebånd og bla. stjerneformede perler.
-          Kødben med glitter baggrund, enten sølv eller blå. Med henholdsvis sølv eller blåt silkebånd, samt matchende perler.

Du kan stemme til venstre indtil 1. december, det muligt at stemme på flere. Har du andre forslag så skriv endelig en kommentar, evt et link til hvor du har set navneskiltet.

2 kommentarer:

  1. Desværre var der kun en af jer der stemte, det var på det blå kødben.
    Jeg valgte nu at gå med poten, så passer det lidt til Jackies pynt, men stadig blå, skiltet er nu bestilt, jeg håber at nå at lave pynten til juletræet kommer op.

    SvarSlet
  2. Se Zorros fine jule pynt her http://min-servicehund.blogspot.dk/2016/12/zorros-frste-juletr.html

    SvarSlet

Tak fordi du læste, jeg sætter stor pris på dine kommentarer.
Husk du kan få besked om nye indlæg på din email.