onsdag den 12. oktober 2016

Hvorfor Zorro hedder Zorro

Jeg har altid syntes navne og baggrunden for dem var spænende, både når det kommer til mennesker og vores dyr men også sted navne. Så naturligvis lagde jeg mange tanker i valget af navn da jeg skulle vælge, de tanker vil jeg gerne dele her.

Zorro med mor og søskende, alder knap 2 uger, billeder taget af opdrætter.




Navnet skulle vælges relativ tidligt, på det tidspunkt vidste jeg kun jeg fik en hanhund og men ikke hvem af de 3 små drenge det var.

Det siges at hunde bedst høre deres navn hvis følgende er opfyldt:
-          2 stavelser
-          En eller flere af følgende lyde: S, I og R

Så de ting sammen med en god betydning var vigtige for mig.
Samtidig kunne det være sjovt hvis det var med Z, da hans søster hedder Zara, men det var ikke det vigtigste.

Da jeg siden de blev født havde kaldt dem lakridserne fik mig til at tænke på at bruge et lakrids navn, og jeg overvejede kort Zulu og Piratos. Men det første er der flere der hedder her, og det sidste er bare ikke et godt navn efter min mening.

Kan faktisk ikke husk hvornår Zorro kom i spil som navn, men efter det kom i spil blev jeg hurtigt mere sikker, det eneste rigtig konkurrerende navn var Hugin. Begge navne med god betydning.

Hugin som betyder tanken, og er en af Odins Ravne, et kraftfuldt navn, men uden ret mange af de gode lyde.

Zorro betyder ganske enkelt ræv, ikke tosset for en hund avlet til at jage mus og rotter. Navnet leder dog de flestes tanker hen på helten Zorro, og det jo netop min Zorros opgave at være en helt i mit liv. Samtidig har det gode lyde til et hunde navn, at navnet opfordre til en lidt dyb stemmeføring er ganske fint, da jeg nemt har en meget lys stemme.

intro til serien jeg så som teenager.
 
Selvom jeg var meget sikker blev jeg ved med at vende andre navne, og smage på dem, det må havde virket lidt vanvittigt hvis man i de dage havde optaget mig i min lejlighed, for jeg gik og kaldte forskellige navne, så jeg kunne mærke om de føltes godt i munden og maven.

Men Zorro blev det, sjovt nok fik hans ene bror navnet Hugin.

Hvad hedder din hund? Eller andet dyr, og hvorfor?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du læste, jeg sætter stor pris på dine kommentarer.
Husk du kan få besked om nye indlæg på din email.