mandag den 6. marts 2017

Hip hurra - fødselsdag med hundelagkage.


I dag bliver Zorro 1 år, så hurtigt tiden går, da jeg mødte ham første gang som 3 uger gammel var han ikke større end en lille pose lakridser. Faktisk vidste jeg ikke han fandtes for et år siden, jeg ringede nemlig til hans opdrætter dagen efter hvalpene var blevet født for at høre om jeg måske kunne se hendes hunde og om hun mon snart skulle havde hvalpe. Miraklet var at der den weekend var blevet født 4 skønne hvalpe, og jeg kunne komme om 3 uger og så kunne vi tale om det, for der kunne være en lille han hund til mig.


Nu skal den store lakridsrod fejres, og jo jeg ved godt at han som hund nok ikke forstår hvad det går ud på, og han er forkælet til hverdag, men jeg syndets det hyggeligt. Så til morgenmad har han fået et godt kødben, vi var heldige at få gratis af slagteren da det alligevel var affald (havde gladeligt betalt for det, men altid rart at spare) faktisk var det stort nok til at jeg kunne skære det ud til 4 stykker. Jeg har også købt et stykke knitre legetøj til Zorro, selv om han har rigeligt med legetøj, men lige knitre lyde elsker han så kunne ikke lade det være sidst jeg handlede godbidder og foder.

Senere i dag kommer mine forældre til fødselsdags middag, kylling til os, resterne kan jeg bruge til at lave hjemmelavet mad til Zorro af. Desuden skal vi alle havde lagkage, en almindelig lagkage med hindbær og chokolade til os, og en hundelagkage til Zorro som hans aftensmad.



Hundelagkagen laves.
Opskrift på hundelagkage:

3 skiver rugbrød, kan evt. stikkes ud med kageform til ønsket facon.

Leverpostej

Naturelsmøreost

Cocktailpølser til lys

div. hundeguf og tørfoder til pynt.

Sådan gør du:

Smør 2 af rugbrødsskiverne med leverpostej, og læg dem oven på hinanden, læg derefter den tredje skive på toppen. Smør nu et tyndt lag smøreost på toppen og siden af kagen, så det minder om glasur/flødeskum. Sæt ”lys” (cocktailpølser) i kagen og pynt den med godbidder.

Alt i kagen kan naturligvis udskiftes i forhold til hvad din hund kan lide og tåle, fodre du 100% kornfrit så brug evt. 3 tykke skiver af æble som bund, eller måske nogle skiver kød. I stedet for leverpostej så kan du bruge hakket kød eller dåsemad. Zorro er bare meget glad for leverpostej og ost, derfor de valg.

Husk også at tænke på at hunden ikke skal havde mere mad fordi det dens fødselsdag, kagen skal altså erstatte et måltid. Jeg har set en del bruge flødeskum evt. blandet med hakke brunet kød, og det smager sikkert godt for hunden, men selve kagen skal helst ikke blive for fed, så det vil jeg helst undgå at bruge.

Nu håber jeg bare at Zorro kan lide sin kage.
Fejre I jeres dyres fødselsdag?

Den færdige hundelagkage, flagene kommer selvfølgelig ud inden servering.

9 kommentarer:

  1. Kæmpe stort forsinket tillykke med Zorro. En heldig hund med den fine lagkage :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, ja ost og pølse var værdsat... samt gæster, formen var jo mere til min glæde.

      Slet
  2. Tak, jo han elskede kagen, specielt smøreosten.

    Ikke hvis han har fået den færdig trænet, der hurtigt brugt 10.000 på hvalpen, så der trænning og mad i de første år.
    Men jo det Mange penge, betalte han selv? Mener jeg har hørt en førerhund nemt kan kost 100.000 at træne op klar til brug, det med frivillige værtsfamilier mens den er hvalp.
    Zorro koster jo ikke nær det samme, men en hvalp er altid dyres i det første år.

    SvarSlet
  3. Hold da op, en 1 års fødselsdag! Han bliver da fejret, lige som han fortjener. Stort tillykke med ham!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, min lille basse er blevet stor. Vi hyggede os.

      Slet
  4. Forsinket tillykke med Zorro :-) Nej, jeg tilhører de kedelige og fejrer ikke Kamelens fødselsdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak.
      tænker ikke det kedeligt ikke at fejre det, kamelen ved jo ikke den har fødselsdag.

      Slet
  5. Stort forsinket tillykke med Zorro. Han lever helt sikkert godt hos dig. Godt at I fandt hinanden!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, ja jeg er meget glad for at jeg fandt ham... håber han også er glad for mig

      Slet

Tak fordi du læste, jeg sætter stor pris på dine kommentarer.
Husk du kan få besked om nye indlæg på din email.