fredag den 30. september 2016

Hundekrog


Fortsættelse af tankerne i dette indlæg, Hund velkommenskilt
Nogle butikker handler jeg selvfølgelig i selvom Der ikke kan komme hund ind, f.eks. bager m.m. Og her er det altså vigtigt for mig at en butik når den enten pga. loven eller eget valg ikke tillader hunde, så sørg for en god hunde krog, som er placeret fornuftigt. Det stiller vise krav til krogens udformning og placering hvis den skal være brugbar.
 
3 hundekroge fra mit lokalområde.
 

Den klassiske krog som nr. 1 er ok, hvis tappen er høj nok, men snoren kan nemt tages af, så jeg bruger heler noget andet.
Kroge med lukning som nr. 2 er fine, men ofte er de alt for små til snoren, så dem kan jeg ofte ikke bruge. Lige denne her er dog fint stor.
Spiral kroge som nr. 3, er geniale, passer til de fleste snore, og det ikke bare et snuptag at tage snoren ud.

Der er selvfølgelig flere slags, men disse 3 er dem jeg oftest ser.

Så der placeringen, f.eks. Aldi nær mig har placeret krogen på siden af butikken med under en ½ meter til en parkeringsbås! Med mindre du hænger hunden i sit halsbånd på krogen, vil den være i meget stor fare for at blive kørt ned. Og ved Meny er krogen godt nok 1 meter fra kørsels området, men et steder hvor bilerne med stor fart køre meget tættere på muren end kanten af kørebane indikere, her kunne en beton klods nok klare den udfordring. Hos Brugsen har jeg set krogene sat alt for tæt på hinanden, der bør være mindst 5 meter fra krog til krog, her er der max 1 meter. Også der de butikker der stiller deres vare foran krogen, det jo hverken godt for vare eller hunden, og kunder som ikke er glade for hunde syntes nok heler ikke det rart.

Samtidig foretrækker jeg klart at jeg kan se min hund mens jeg handler, så placeret ved et lavt vindue når det specialbutikker er at foretrække, for jeg ved godt at store dagligvare butikker ikke kan tilbyde dette.

Så kære butikker, her er mit ønske til jer:
- Tag et valg, og stå ved at det er jeres valg.
- Gør tydelig opmærksom på jeres valg med et skilt.
- Vælger I ingen hund, eller er i fødevarebutik, så sæt en eller flere gode kroge, som I placere fornuftigt.

På forhånd tak.

Har du set nogle hundekroge som sad helt hen i vejret? Eller som var ekstra gode?

4 kommentarer:

  1. Da jeg havde hund, boede jeg i Hirtshals. Var der noget, den hund ikke ville, så var det at blive placeret i en hundekrog. Han skabte sig, hylede og skreg og rev og sled i snoren. Jeg tror, at han nåede at knække samtlige hundekroge i hele byen. Det er mange, mange år siden nu, og de havde mest nogle, der lignede den første model, du viser her. De var lavet af noget støbegods, som det ikke var særlig svært for en insisterende hund at knække af.

    Nu om stunder holder jeg bare katte. Det er nemmere, for de skal simpelthen ikke med, når man går en tur, og de lufter sig selv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu du siger det, de kroger ser man faktisk ofte knækket, mon ikke det lige del frustrere hunde og fulde folk der gør det?
      Zorro kan heler ikke stå alene lige nu, han skal lærer det til når nødvendigt, men Jackie var god til det.

      Katte er absolut nemmere på den måde.

      Slet
  2. ja det jo ikke lige dit område
    jeg har skam kontaktet dem gennem tiden, og sendt link til et par butikker efter jeg udgave dette. For der jo intet at sige til at en butiksbestyre eller aktikt sætter krogen lidt uhensigtsmæssigt hvis vedkommende ikke selv har hund.

    SvarSlet
  3. desværre havde Meny ikke meget forståelse den gang jeg talte med dem, Coop og Aldi har dog været venlige, men altså stadig problemer nogle steder.

    måske ser de det mere hvis der skrives om det på nettet, men jeg har ikke FB så jeg kan ikke skrive på deres FB.

    Men hvis jeg alene om at opleve problemet er det måske sjældent.

    SvarSlet

Tak fordi du læste, jeg sætter stor pris på dine kommentarer.
Husk du kan få besked om nye indlæg på din email.