tirsdag den 12. juli 2016

Intro til begrebet servicehund


Rigtig mange mennesker tror at en servicehund kun er en hund der hjælper handicappede med at samle ting op og åbne døre, dette er langt fra sandt, men det er en af de mest udbredte typer af servicehunde i Danmark, en sådan hund kaldes også en handihund.
tavle gratis grafik fra pixabay

I dette indlæg vil jeg kort komme ind på nogle af de mange forskellige typer af servicehunde.



Grundlæggende er en servicehund en hund som hjælper et menneske som enten er syg eller handicappet med at kunne leve et bedre og mere selvstændigt liv. For at gøre dette har den modtaget træning i forhold til dens specifikke opgaver.


 Handihund
En hund ofte af retrievertype da de er gode til at bære ting uden at skade dem, og elsker at gøre det.
Deres opgave er som sagt at hjælpe ejeren med at samle ting op. Men de kan så meget mere, bla tømme vaskemaskine, tage jakken af ejeren, bringe ejeren bestemte ting.  Den hjælper altså en bevægelseshæmmet med at klare dagligdagen selv.
 
Førerhund
Også ganske velkendt i Danmark, førerhunde skal havde en god højde så det behageligt for både hund og menneske at bruge udstyret. Derfor er det ofte hunde i Labrador størrelsen, men du kan se flere racer i dette job.
En førerhund kan hjælpe en blind med at krydse vejen, find busstoppestedet og meget mere, modsat stokken kan den jo se at det er et stoppested og ikke en lygtepæl. Den giver altså sin ejer langt stører frihed.
 
Epilepsihund
En hund trænet til at hjælpe ved anfald, nogle epilepsihunde kan ligefrem forudse anfald så ejeren kan nå at tage sine forholdsregler, men dette kan de ikke trænes til. Da den ikke nødvendigvis skal bruge sin størrelse her kan de være mindre hunde.
Blandt deres opgaver er at slå alarm under et anfald, ved at hente mennesker, evt. har de lært at ringe 112. Nogle epilepsihunde bære nødmedicin i en lomme på deres vest.
 
Psykiatrisk servicehund
Disse hunde hjælper bla. ved PTSD. Deres opgave variere meget, det samme gøre racerne, her kan du i teorien find alt fra chihuahua til sanktbernhardshund.
De skaber tryghed så ejer kan bevæge sig ud i verden selv, og de hjælper med at stoppe angst anfald.
Som ved epilepsihunde kan de bære nødmedicin, og præcis som ved den kan du ikke se på ejer at de har behov for hjælp, før der er brug for den.
 
Diabeteshund
En diabeteshund kan komme i mange størrelser, dens opgave er primært at advare ejeren om farlige fald og stigninger i blodsukker. Ofte har de også lært at hente hjælp hvis ejere bliver så dårlig så dette er påkrævet.
De bære muligvis også på medicin.
 
Dette var en kun en kort liste af forskellige slags servicehunde, prøve evt. selv at læse om medicinskalarm og assistance hunde, autisme assistance hunde, Hørehund eller allergi alarm hunde.
 

 
En servicehund er på arbejde og skal derfor ikke forstyrres, du ville heler ikke bede en blind person om at låne deres stok, vel? Servicehunde er uanset opgave et hjælpemiddel.
Men ellers gælder det selvfølgelig stadig, at man altid spørg ejer før man rør hunden.
Servicehund er ikke en beskyttet titel, men for at den skal få adgang hvor hunde normalt ikke kommer skal den selvfølgelig udføre en reel service og kunne opføre sig ordentligt.
Har hvilke slags servicehunde har du mødt?

 

 

5 kommentarer:

  1. Jeg er absolut også imponeret, og det er kun de sidste 10 år at jeg fandt nogle af de mere specielle typer servicehunde, men de er der ude.
    Tror absolut at førehund og handihund er dem de fleste har mødt, samtidig vil du måske ikke vide du møder nogle af de andre, hvis de gør deres job men ejer har valgt ikke at give dem dækken på, når det ikke skulle bruges som adgangsbillet til f.eks. brugsen eller gratis tog transport.
    oven i det er de anderledes servicehunde nye i Danmark, det jo først fornyeligt at psykiatrisk servicehund blev ligestillet med f.eks. handi og førerhund.

    SvarSlet
  2. Virkelig spændende læsning - imponerende, hvad de dejlige dyr kan hjælpe med til.
    Jeg har ikke PTSD, men for 4 år siden havde jeg et voldsomt stresskollaps, med efterfølgende angst og depression. Angst lider jeg stadig af i perioder, hvis jeg bliver for presset.
    Hvis jeg, her i tilbageblik, sidder og forestiller mig forløbet, tænker jeg faktisk en god hund kunne have været til stor hjælp.

    Derfor glæder det mig rigtig meget at høre om begrebet psykiatrisk servicehund, noget jeg ikke anede fandtes. Og jeg glæder mig på dine vegne over din dejlige firbenede ledsager :)

    Mange hilsener Anja

    SvarSlet
    Svar
    1. Ked af at høre om dit stresskolaps, ja de psykiatriske servicehunde kan hjælpe mange, og så findes der også terapihunde.
      jeg må ind på forskellen mellem servicehund, terapihunde og socialhund. Vil også gerne berører emnet besøgs og læsehunde, det jo beslægtede job.
      ville også gerne havde haft hund før, men det var ikke muligt.

      Slet
  3. Hej,
    Jeg er begyndt at uddanne psykiatriske servicehunde, da flere kunder efterlyste min hjælp til at træne og teste deres egne hunde. Det foregår ved at hund og fører kommer til enetimer hos mig og de får efterfølgende lektier for, som de skal træne derhjemme. De bliver guidet igennem hele forløbet og vi har online kontakt. Der bliver lavet en test hos mig og derefter udføres denne i det offentlige rum.

    Mange hilsner,
    Liselotte Rasmussen
    Www.dusmeddyrene.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Spænende, der mangler træner hjælp på det område.
      håber du også har sat dig ind i lidt grundlæggende psykisk hos mennesker, der er der nemlig nogle træner der fejler meget, og derfor ikke er gode til at hjælpe mennesket.
      området trænger til et løft, måske nogle træner med aftale med kommunen.
      Selv fik jeg ligne træning med min gamle hund Jackie gennem en forening.
      bliver spænende når du får mere info på din side.
      Kunne du måske have lyst til at skrive lidt om træning her til bloggen?

      Slet

Tak fordi du læste, jeg sætter stor pris på dine kommentarer.
Husk du kan få besked om nye indlæg på din email.