søndag den 11. februar 2018

Boller op boller ned


Lidt pynt så børn kan se at her kan de rasle.
I år bliver vi hjemme til fastelavn, og håber på mange små udklædte gæster. Som barn elskede jeg at rasle til fastelavn, mest fordi det var sjovt at synge, men slik og små penge var da også velkommen. Det bedste var nu de steder som gave os hjemmebagt kage eller boller. Derfor begyndte jeg selv at bage til evt. små gæster, da jeg stoppede med at rasle.

Desværre fik jeg aldrig besøg da jeg boede i lejlighed, men nu bor jeg jo I rækkehus, så her til formiddag har jeg bagt mine nemme kanelboller, med variation. Måske skal jeg bage dem lørdag næste år hvis dem der kommer allerede kommer kl 10, tænkte de først kom efter tøndeslagningen på skolen som netop startede kl 10.

Fordi jeg lidt frygter at der ikke er mange som rasler så har jeg sat et fastelavnsris i hækken ved lågen. Indtil nu, kl 13 har der kun været det ene hold syngende børn, en meget sød batman og en lille grøn ninjago, de ville tydeligvis begge heler have haft boller eller slik end penge, så foreslog deres mor de så forbi igen efter 12, håber de kommer og får deres boller.

Zorro elsker jo børn, så han fandt det en fest at de kom på besøg og sang, men sad pænt og lyttede, jeg holdt dog i ham for han ville lege med så der skulle ikke meget opfordring fra børnenes side til at han var løbet over til dem.

Her er mine nemme kanel boller, en portion 24 små, men jeg laver dem ofte lidt større, og derfor færre. De er oprindeligt fra en sfo til eftermiddags snack.


Så fadet klar ved døren, smartisboller og kanelboller.
Du skal bruge:
¾ dl sukker
50 g gær
4 dl vand
800 g mel
100 g smeltet margarine
Noget at pensle med og kanelsukker

Alt (minus kanelsukker) blandes sammen
De kan bages direkte, men vinder ved at dejen hæver 30 minutter før bollerne formes.

Når bollerne er formet pensler du dem med vand, æg eller mælk alt efter humør, jeg foretrækker mælk. Derefter drysses de gavmildt med kanelsukker.

Bages i 15-20 minutter ved 200-225 grader, alt efter ovnen.
 

Jeg varierer dem ofte med lidt groft mel m.m. og bruger også lidt salt. Erstatter også ofte vandet med anden væde, rester af mælk og yoghurt.

I dag udelod jeg salten få at få meget dessert ligne boller, men brugte stadig lidt grahamsmel og havregryn for struktur. Efter at have smagt dem kunne de dog godt have brugt salt alligevel.

Den store variation var at 1/3 af dejen blev lavet til smartisboller, jeg æltede simpelthen smartis ind i dejen inden jeg formede dem, dog først efter dejen havde hævet. Det giver nogle sjove boller med kulørte striber og chokolade, børn plejer at elske dem. Man kan selvfølgelig også bruge andre sukker overtrukne chokoladeknapper, som mm’s, måske jeg en dag skulle prøve med mm’s peanuts. De boller fik naturligvis ikke kanelsukker på.

Hvordan har I det med børn der rasler?

Glædelig fastelavn

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du læste, jeg sætter stor pris på dine kommentarer.
Husk du kan få besked om nye indlæg på din email.